Oto dlaczego profesor Harvardu mówi, że olej kokosowy to „czysta trucizna”

Profesor Harvardu: Lepiej gotować ze smalcem niż niebezpiecznym olejem kokosowym, to czysta trucizna

Olej kokosowy, który widzisz na półkach w dziale ze zdrową żywnością, jest w rzeczywistości „czystą trucizną” dla organizmu, ponieważ zawiera „zły” tłuszcz. Jak zauważyła profesor Harvardu Karin Michels na wykładzie na Uniwersytecie we Fryburgu, lepiej gotować na smalcu. Jednak dla Rosjan pilniejszym problemem nie jest olej kokosowy, a palmowy.

Według eksperta rzekome „superfood” to „jeden z najgorszych pokarmów, jakie można zjeść”. Wiele osób decyduje się na gotowanie z użyciem oleju kokosowego zamiast masła lub oleju roślinnego ze względu na wysoką zawartość tłuszczów wielonienasyconych. Jednak „nie ma badań na ludziach wykazujących pozytywny wynik z oleju kokosowego”.

Problemem, jak mówi, jest szkodliwy wpływ, jaki wysoki poziom nasyconych kwasów tłuszczowych w maśle może mieć na organizm. Inne pokarmy bogate w tłuszcze nasycone to produkty takie jak masło, śmietana i kiełbaski.

National Health Service twierdzi, że spożywanie pokarmów bogatych w tłuszcze nasycone może zwiększać ryzyko rozwoju chorób, takich jak choroba niedokrwienna serca. W związku z tym, zgodnie z normami, przeciętny mężczyzna powinien spożywać nie więcej niż 30 gramów tłuszczów nasyconych dziennie, a kobiety – nie więcej niż 20 gramów.

Wcześniej stwierdzono, że tłuszcze nasycone zwiększają ryzyko wystąpienia cholesterolu LDL lub „złego” cholesterolu. Na przykład badanie przeprowadzone w 2016 roku na 120 000 osób z Harvard School of Public Health wykazało, że im więcej kalorii dana osoba otrzymuje z tłuszczów nasyconych, tym większe jest ryzyko chorób serca.

W rzeczywistości nie jest to pierwszy raz, gdy eksperci krytykują olej kokosowy za zwiększenie ryzyka „złego” cholesterolu. W zeszłym roku American Heart Association (AHA) ostrzegło, że wegańskie masło może być równie szkodliwe dla serca jak wołowina. Wtedy AHA stwierdziło, że olej kokosowy zawiera 82% tłuszczów nasyconych w porównaniu do oleju rzepakowego, który zawiera tylko 7%.

W tym samym artykule zaleca się również zastąpienie tłuszczów nasyconych, takich jak masło, smalec, łój wołowy i olej palmowy, zdrowszymi olejami, głównie sojowym, arachidowym, słonecznikowym i orzechowym.
Trzeba jednak powiedzieć, że olej kokosowy działa trochę inaczej niż większość tłuszczów. Większość tłuszczów zawiera trójglicerydy o długim łańcuchu, podczas gdy olej kokosowy ma średniołańcuchowe. Trafiają prosto do wątroby i są wykorzystywane jako szybkie źródło energii, zamiast być magazynowane w organizmie.

READ
Horoskop rejsowy na rok 2023: gdzie jest najlepsze miejsce na odpoczynek dla każdego znaku zodiaku

Główny dietetyk Harley Street, Rhiannon Lambert, powiedział gazecie, że skoro olej kokosowy wzbudził wiele kontrowersji w ciągu ostatnich kilku lat, „oznaczanie żywności jako „dobre” lub „złe” może być bezużyteczne”.

„W naszej diecie jest miejsce na olej kokosowy, ale ponieważ jest bogaty w tłuszcze nasycone, mądrze jest spożywać go z umiarem, a nie jako jedyny olej w domu” – wyjaśniła.

Najzdrowszą alternatywą jest oliwa z oliwek. „Tłuszcze jednonienasycone pomagają chronić nasze zdrowie serca, utrzymując dobry cholesterol HDL, jednocześnie obniżając to, co nazywamy złym cholesterolem LDL” – dodała.

„Ważne jest, aby pamiętać, że potrzebujemy trochę tłuszczu w naszej diecie, aby wspierać szereg tłuszczów w naszej okolicy, takich jak wchłanianie rozpuszczalnych w tłuszczach witamin A, D, E i K. Dobrym pomysłem jest mieszanie olejów roślinnych aby urozmaicić menu i nie dać się złapać tylko na jeden rodzaj składnika. Oliwa z oliwek jest przedmiotem większości badań i jest składnikiem jednej z najzdrowszych diet na świecie, diety śródziemnomorskiej” – podsumował ekspert.
Starszy dietetyk British Heart Foundation, Victoria Taylor, również skomentowała olej kokosowy: „Olej kokosowy zawiera około 86% tłuszczów nasyconych, czyli około jedną trzecią więcej tłuszczów nasyconych niż masło (52%). Wiemy, że dieta bogata w tłuszcze nasycone wiąże się ze zwiększonym poziomem cholesterolu innego niż HDL we krwi, a wysoki poziom cholesterolu jest czynnikiem ryzyka choroby niedokrwiennej serca i udaru mózgu”.

„Istniały spekulacje, że niektóre tłuszcze nasycone obecne w oleju kokosowym mogą być dla nas lepsze niż inne tłuszcze nasycone, ale wciąż nie ma wystarczającej liczby wysokiej jakości badań, aby dać nam ostateczną odpowiedź. Wiemy natomiast, że zastąpienie tłuszczów nasyconych tłuszczami nienasyconymi, takimi jak olej roślinny, oliwa z oliwek i olej słonecznikowy oraz ich pasty do smarowania, okazało się skutecznym sposobem na obniżenie poziomu cholesterolu LDL, więc byłby to zdrowszy wybór”. .
„Na razie, jeśli lubisz smak oleju kokosowego, to tak jak z olejem, od czasu do czasu można go używać. Lepiej jednak ograniczyć się do niewielkich ilości i na co dzień stosować oleje nienasycone” – podsumowuje dietetyk.

! Ta treść, w tym porady, zawiera wyłącznie informacje ogólne. To w żaden sposób nie zastępuje wykwalifikowanej opinii lekarskiej. Zawsze skonsultuj się ze specjalistą lub lekarzem, aby uzyskać więcej informacji. Życzymy dobrego zdrowia, wiadomości o zdrowym stylu życia.

Naukowiec ostrzegał przed spożywaniem oleju kokosowego, nazywając go „trucizną” i „najgorszym produktem”. Czy to naprawdę jest takie szkodliwe i jak bardzo trzeba go odrzucać, Gazeta.Ru zrozumiała.

READ
Znaki zodiaku, które mogą wytrzymać każdy test

Karin Michels, dyrektor Instytutu Profilaktyki i Epidemiologii Nowotworów na Uniwersytecie we Freiburgu i profesor Harvardu, powiedziała podczas wykładu we Freiburgu, że olej kokosowy to „czysta trucizna”. Nagranie wykładu zostało opublikowane w serwisie youtube.

Podczas wykładu we Freiburgu profesor mówił o szkodzie, jaką może wyrządzić olej kokosowy, jeśli zostanie zjedzony.

Stwierdziła, że ​​jest to „jeden z najgorszych [pokarmów], jakie możesz jeść”.

Michels podkreślił, że olej kokosowy zawiera ponad 80% tłuszczów nasyconych – dwa razy więcej niż smalec i 60% więcej niż łój wołowy. Zauważyła, że ​​olej kokosowy zwiększa zawartość „złego cholesterolu” (LDL – Low Density Lipoprotein). Jego nadmiar zwiększa ryzyko rozwoju chorób układu krążenia.

Olej kokosowy pozyskiwany jest z kopry, miąższu orzechów kokosowych, który zawiera 67% tłuszczu roślinnego. Od dawna jest używany w produkcji mydła i do produkcji kosmetyków, a w XXI wieku stał się popularny jako „magiczny” produkt spożywczy – według wielu stron internetowych i blogów olej kokosowy rzekomo nie emituje substancji rakotwórczych podczas smażenia, promuje wagę utraty, poprawia trawienie, oczyszcza jelita, poprawia pracę tarczycy, reguluje procesy metaboliczne, a nawet poprawia stan osób cierpiących na epilepsję, autyzm i chorobę Alzheimera.

Jednak lekarze są sceptyczni co do szaleństwa związanego z olejem kokosowym.

W 2017 r. Amerykańskie Stowarzyszenie Kardiologiczne опубликовала zalecenia zmniejszenia ilości nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie i zastąpienia ich wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi – badania kliniczne wykazały, że takie podejście może zmniejszyć ryzyko rozwoju chorób układu krążenia o jedną trzecią.

Kwasy wielonienasycone znajdują się w olejach rybnych i owocach morza, a także w niektórych olejach roślinnych, takich jak siemię lniane. Ale nasycone kwasy tłuszczowe, oprócz produktów pochodzenia zwierzęcego, bogaty jest właśnie olej kokosowy. Chociaż nasycone kwasy tłuszczowe są ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, ich nadmiar może prowadzić do wzrostu we krwi lipoprotein o niskiej gęstości przenoszących cholesterol. Ich podwyższony poziom może powodować złogi tłuszczu w ścianach naczyń krwionośnych (zwykle w tętnicach). Poziom LDL koreluje z wysokim ryzykiem rozwoju miażdżycy i jej objawów, takich jak zawał mięśnia sercowego, udar mózgu i niedrożność (zablokowanie) tętnic obwodowych.

Nie ma badań, które mówiłyby o bezwarunkowych zaletach oleju kokosowego. Według Michelsa jest jeszcze bardziej niebezpieczny dla naczyń krwionośnych niż smalec. Inne „superfoods”, takie jak jagody acai i nasiona chia, Michels poświęca mniej uwagi. Według niej nie są niebezpieczne, ale mogą być bezużyteczne – zawarte w nich przydatne substancje można pozyskać także z innych, tańszych produktów, takich jak marchew czy morele.

READ
8 geniuszy, którzy znaleźli rozwiązania w najbardziej niezręcznych sytuacjach

„Jesteśmy już zaopatrzeni w przydatne substancje” – mówi.

Jednak nazywanie oleju kokosowego bogatego w nasycone kwasy tłuszczowe „trucizną” jest dość lekkomyślne. Na przykład badanie opublikowane w czasopiśmie American Journal of Clinical Nutrition w lipcu 2018 r. wykazał, że ludzie, którzy jedzą sery, pełne mleko i inne produkty bogate w tłuszcze nasycone, nie są bardziej narażeni na śmierć z powodu chorób układu krążenia niż ci, którzy unikają takich pokarmów. W ciągu 22 lat naukowcy śledzili 2907 ochotników w wieku 65 lat i starszych. W tym czasie zmarło 2428 z nich, w tym z powodu chorób układu krążenia, jednak spożywanie tłuszczów nasyconych nie miało wyraźnego wpływu na ich rozwój.

W innej pracy uważane dane dotyczące 135 milionów mieszkańców różnych krajów. Zgodnie z wynikami, dieta bogata w tłuszcze i uboga w tłuszcze przyczyniła się do 233% zmniejszenia ryzyka przedwczesnej śmierci. Co więcej, wynik utrzymywał się niezależnie od tego, czy spożywano tłuszcze nasycone czy nienasycone.

Więc jakie są wnioski? Najwyraźniej zarówno szkody, jak i korzyści płynące z oleju kokosowego są w dużej mierze przesadzone. To tylko produkt spożywczy, a jego umiarkowane spożycie raczej nie spowoduje poważnego uszczerbku na zdrowiu.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Trendy w modzie
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: