9 korzyści zdrowotnych kawy, które zostały potwierdzone naukowo

Pozdrowienia, przyjaciele! Dla większości osób filiżanka aromatycznej kawy to najlepszy początek dnia. Jednocześnie panuje przekonanie, że napój ten nie jest szczególnie przydatny, dlatego pije się go wyłącznie ze względu na smak i działanie pobudzające. Ale korzyści płynące z kawy nie ograniczają się do dobrego nastroju i radości. Poznajmy 10 najważniejszych korzyści zdrowotnych tego wspaniałego orzeźwiającego napoju.

10 zdrowotnych właściwości kawy

Korzyści z kawy: 10 naukowo udowodnionych faktów

Na początek pamiętaj, że ten orzeźwiający napój jest przydatny tylko wtedy, gdy jest spożywany z umiarem. Maksymalne korzyści z kawy są pokazane, jeśli pijesz 2 filiżanki dziennie. Wskazane jest, aby nie pić go po południu, ponieważ może to wywołać bezsenność.

Jeśli nie masz przeciwwskazań, a pijesz wyłącznie kawę naturalną bez jej nadużywania, to możesz liczyć na 10 przydatnych właściwości, które szczegółowo opiszemy poniżej. Więc,

1. Orzeźwiający efekt

Wesołość i dobry nastrój to główne powody, dla których codziennie rano pijemy kawę (poza jej pysznym smakiem). Efekt ten tłumaczy się obecnością kofeiny, która jest silnym, szybko działającym psychostymulantem.

Warto wziąć pierwszy łyk kawy, a kofeina od razu zaczyna przenikać do krwioobiegu. W ciągu zaledwie kilku sekund dostaje się do mózgu i ma działanie podobne do małej dawki adrenaliny. Jego stymulujące działanie tłumaczy się zdolnością do blokowania interakcji adenozyny z receptorami adenozyny w mózgu.

Adenozyna jest ważnym elementem procesów energetycznych, który pełni jednocześnie kilka funkcji. Między innymi jest neuroprzekaźnikiem, którego wzrost stężenia wiąże się z chęcią relaksu i snu. Kofeina wypiera adenozynę, reagując z jej receptorami, co wyjaśnia tonizujący efekt kawy.

2. Przeciwutleniacze

Procesy energetyczne zachodzące w naszym organizmie nieustannie wytwarzają wolne rodniki. Są to szkodliwe substancje, które mogą wejść w niepożądane reakcje chemiczne, uszkadzając struktury komórkowe, a nawet DNA.

Przeciwutleniacze pomagają organizmowi radzić sobie z niebezpieczeństwem, neutralizując wolne rodniki, ale muszą być w wystarczających ilościach, aby to zrobić. Korzyści zdrowotne wynikające z kawy polegają na tym, że spożywamy ją regularnie. Jednocześnie 1 szklanka napoju zawiera jedną czwartą dziennego zapotrzebowania na przeciwutleniacze. (Więcej informacji na temat przeciwutleniaczy można znaleźć w tym artykule.)

3. Zarządzanie stresem

Kofeina sprzyja uwalnianiu dopaminy, najważniejszego hormonu odpowiedzialnego za uczucie radości i satysfakcji. Pozwala to lepiej radzić sobie w sytuacjach stresowych i unikać wyczerpania emocjonalnego spowodowanego nadmiernym wysiłkiem.

READ
Jakie kobiety są szalenie pociągane do mężczyzn?

4. Profilaktyka cukrzycy

Metabadanie, które obejmowało analizę 18 niezależnych badań (łączna próba prawie 458 1 osób) wykazało związek między regularnym spożywaniem kawy a zmniejszonym ryzykiem zachorowania na cukrzycę. Osoby pijące co najmniej 7 filiżankę kawy dziennie są o około XNUMX% mniej narażone na niektóre formy cukrzycy. Naukowcy tłumaczą ten efekt wpływem kofeiny na stężenie SHBG (globuliny wiążącej hormony płciowe) we krwi.

5. Zapobieganie chorobie Alzheimera

Ta choroba neurodegeneracyjna powoduje poważne niedogodności dla znacznej liczby osób powyżej 65 roku życia. Negatywnie wpływa na pamięć, myślenie i inne zdolności poznawcze. Pomimo trwających od dziesięcioleci badań wciąż nie ma lekarstwa na chorobę Alzheimera.

Na szczęście liczne badania ustaliły związek między rozwojem tej choroby a pewnymi nawykami. Znacząco zmniejszają ryzyko zachorowania na stres fizyczny i psychiczny, zdrowe odżywianie oraz odrzucenie złych nawyków. Kawa również znalazła się na liście, zmniejszając ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera w starszym wieku o 65%.

6. Ochrona oczu

Korzyści z kawy: 10 naukowo udowodnionych faktów

Siatkówka jest jedną z najbardziej wrażliwych struktur w naszym ciele. Ciągle potrzebuje przeciwutleniaczy, aby chronić ją przed wolnymi rodnikami. Zaletą kawy dla oczu jest obecność kwasu chlorogenowego, który jest silnym przeciwutleniaczem, który może szybko wnikać do komórek i neutralizować agresywne związki chemiczne. Badanie przeprowadzone na Cornell University wykazało, że kwas chlorogenowy skutecznie chroni siatkówkę przed uszkodzeniami spowodowanymi niedotlenieniem.

7. Zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka

Rak pozostaje jedną z najczęstszych przyczyn zgonów we wszystkich grupach wiekowych. Kawa, dzięki zawartym w niej przeciwutleniaczom, może teoretycznie zmniejszyć prawdopodobieństwo powstania komórek nowotworowych. Dowody naukowe potwierdzają to założenie w przypadku niektórych nowotworów.

Badanie przeprowadzone na próbie prawie 500 3 osób wykazało, że osoby, które piją więcej niż 40 filiżanki kawy dziennie, znacznie rzadziej chorują na raka wątroby (o 15%) i jelita grubego (o 3%). Jest to szczególnie imponujące, gdy weźmie się pod uwagę, że te dwa rodzaje raka są trzecią i czwartą najczęstszą przyczyną śmierci na świecie.

8. Przedłużenie życia

Liczne badania pokazują, że kawa zmniejsza ryzyko śmierci w każdym wieku. Tak więc między 18 a 24 rokiem życia regularne spożywanie kawy zmniejsza śmiertelność o około 20% u chłopców i 26% u dziewcząt. Ponadto napój ten zmniejsza ryzyko śmierci z powodu cukrzycy o około 30% (obserwacje prowadzono przez 20 lat).

READ
Jak flirtują różne znaki zodiaku

Ponadto kawa zwiększa ogólną długość życia. Uzależnienie od toniku zapewnia regularne przyjmowanie świeżych porcji przeciwutleniaczy w organizmie. Ponadto osoby pijące kawę są mniej podatne na niektóre choroby. Wpływa to pozytywnie na ogólny stan organizmu, dosłownie redukując związane z wiekiem „zużycie”.

Możesz także znaleźć 15 innych wskazówek, które pomogą wydłużyć oczekiwaną długość życia.

9. Ochrona pieczona

Korzyści płynące z kawy dla wątroby również zostały potwierdzone naukowo – napój ma wyraźne właściwości hepatoprotekcyjne. Badania pokazują, że picie 4 lub więcej filiżanek kawy dziennie zmniejsza ryzyko rozwoju marskości wątroby o 80%. Ponieważ wątroba jest najbardziej wszechstronnym organem w naszym ciele, jest szczególnie ważna dla zachowania dobrego stanu zdrowia w starszym wieku.

10. Odchudzanie

Kalorie spalają się najszybciej podczas aktywnego ruchu, a kawa tonizuje osobę, czyniąc ją bardziej energiczną i mobilną. Dodatkowo kofeina przyspiesza metabolizm o około 10%, co również przyspiesza proces lipolizy (rozkładu tłuszczu). Badania pokazują, że kofeina naprawdę pomaga spalać tłuszcz, przyspieszając ten proces o 10-29%.

Kilka słów o kofeinie

Kofeina, która wchodzi w skład napoju, ma znaczący wpływ na metabolizm i ogólny stan zdrowia, dzięki czemu jest wykorzystywana w medycynie. Jest składnikiem wielu leków (najsłynniejszy to Citramon) o działaniu przeciwbólowym, przeciwgorączkowym i adaptogennym.

Kofeina poprawia nastrój, łagodzi niektóre rodzaje bólów głowy, likwiduje senność, zwiększa sprawność umysłową i fizyczną. Pomaga osobom wrażliwym na pogodę radzić sobie ze zmianami ciśnienia atmosferycznego i burzami magnetycznymi. To dzięki kofeinie poprawia się samopoczucie po filiżance kawy.

Z natury kofeina jest alkaloidem, który ma działa tonizująco i stymulująco na układ nerwowy. Szybko się wchłania i błyskawicznie przenika do mózgu, łagodząc zmęczenie i senność, zwiększając sprawność umysłową i fizyczną.

Działanie kofeiny ma charakter indywidualny i zależy od wielu czynników: stanu zdrowia, regularności uprawiania sportu, diety i innych cech osobowości. Jeśli stres fizyczny lub psychiczny jest dla człowieka niebezpieczny, powinien ostrożnie podchodzić do kofeiny.

W przeszłości uważano, że kofeina uzależnia. Jednak szczegółowe badania wykazały, że takie porównanie jest niewłaściwe. Na poziomie fizjologicznym organizm naprawdę przyzwyczaja się do regularnego przyjmowania stymulantów. Miłośnicy kawy nie mają jednak uzależnienia psychicznego i problemów z zaburzeniami percepcji.

READ
Próbowałem polubień: 8 najgorszych rzeczy w sieciach społecznościowych, które doprowadziły do ​​tragedii

wniosek

Większość ludzi pije kawę każdego ranka, aby cieszyć się jej smakiem i poczuć przypływ energii, nawet nie zdając sobie sprawy z jej dobroczynnych właściwości. Tymczasem napój ten przy regularnym stosowaniu może znacząco poprawić samopoczucie i ogólny stan zdrowia.

Najważniejsze, aby nie pić go w ilości przekraczającej zalecaną dawkę. Wskazane jest ograniczenie się do dwóch filiżanek dziennie, pijąc pierwszą rano, a drugą po południu. Aby zmaksymalizować korzyści płynące z kawy, musisz przygotować napój wyłącznie z naturalnych surowców zbożowych, unikając rozpuszczalnych proszków i surogatów.

Nauka udowodniła, że ​​umiarkowane spożycie kawy jest nie tylko nieszkodliwe, ale wręcz pozytywnie wpływa na organizm.

Na przykład osoby pijące kawę często wyglądają młodziej niż ich rówieśnicy i są mniej podatne na choroby serca.

Dzielimy się z Tobą listą pozytywnych właściwości kawy, które dają powód do jej regularnego picia.

1. Zmniejsza ryzyko marskości wątroby

Po zbadaniu wpływu kawy na woreczek żółciowy naukowcy z Wydziału Badań Klinicznych i Zdrowia Ogólnego Uniwersytetu w Mediolanie oraz Zakładu Epidemiologii Instytutu Mario Negri stwierdzili, że regularne spożywanie kawy może zmniejszyć ryzyko marskości wątroby o prawie 50%.

2. Zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera i Parkinsona

W Stanach Zjednoczonych przeprowadzono badanie w Tampa Alzheimer’s Research Center, aby określić wpływ kawy i kofeiny na rozwój tej choroby. Wynik badania pokazał, że picie 3 filiżanek kawy dziennie może zmniejszyć ryzyko zachorowania o 65%.

Brazylijscy naukowcy z University of Santa Catarina odkryli, że regularne spożywanie kawy zmniejsza ryzyko choroby Parkinsona o około 20%.

3. Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka

W ciągu ostatniego stulecia przeprowadzono badania, które mówiły o szkodliwości spożywania kawy. Uważano, że powoduje rozwój raka, ale okazało się, że tak nie jest. Badania przeprowadzone przez Wydział Badań Klinicznych i Zdrowia Ogólnego Uniwersytetu w Mediolanie oraz Wydział Epidemiologii Instytutu Mario Negri dowiodły, że picie kawy, wręcz przeciwnie, zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi i prostaty.

4. Pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy

Jednym z najczęstszych nieporozumień jest to, że kawa ma negatywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. W rzeczywistości kilka badań nad wpływem kawy na układ sercowo-naczyniowy, przeprowadzonych przez grupę naukowców ze School of Public Health na Uniwersytecie Harvarda, National University of Singapore i Brigham Women’s Hospital dowiodło, że ludzie, którzy piją od 3 do 5 filiżanek kawy dziennie choruje na choroby serca prawie 3 razy mniej niż ci, którzy wybierają inne napoje.

READ
5 zwrotów, które sprawiają, że jesteś brzydki

Ponadto badanie wskazuje, że nie ma dużej różnicy między piciem 1 szklanki dziennie a 3.

5. Zapobiega rozwojowi chorób stawów i kamicy żółciowej

Choroba taka jak dna zaczyna się od złego metabolizmu. Ale dzięki temu, że kawa poprawia metabolizm, jej stosowanie może zapobiec temu problemowi. Zostało to wykazane przez naukowców z Harvard Medical School we współpracy z Brigham Women’s Hospital.

Kilka związków zawartych w kawie, w tym kofeina, może pomóc zmniejszyć ryzyko wystąpienia kamieni żółciowych. Scott Gottlieb stwierdził, że ryzyko rozwoju tej choroby zmniejsza się o 4%, jeśli osoba pije nie więcej niż 3 filiżanki dziennie io 45%, jeśli pije do 5 filiżanek.

6. Blokuje rozwój cukrzycy

Duńscy naukowcy z Uniwersytetu w Aarhus, Szpitala Uniwersyteckiego w Aarhus i Szpitala Uniwersyteckiego w Odense udowodnili, że picie kawy nie powoduje cukrzycy. Zawarta w napoju kofeina zwiększa ilość insuliny w trzustce. Dlatego picie kawy może nawet chronić przed rozwojem cukrzycy.

7. Odmładza każdą komórkę ciała

Przeciwutleniacze znajdujące się w kawie powodują odmłodzenie komórek w całym ciele. Ponadto naukowcy z Ewha Women’s University w Seulu twierdzą, że ekstrakt z kawy (który można przygotować w domu z kawy mielonej, cukru i wody) pomaga niwelować zmarszczki, zapobiega utracie płynów i kolagenu w organizmie. Dlatego osoby pijące kawę wyglądają młodziej niż ich rówieśnicy.

8. Zwiększa siłę mięśni u osób starszych

Kilka punktów już wspomniało, że powinieneś powiedzieć „tak” kawie na starość. Dodajemy, że naukowcy z Coventry University odkryli, że kofeina pomaga zwiększyć siłę mięśni u osób starszych. Fakt ten może zapobiegać upadkom i złamaniom.

9. Przedłuża życie

Lekarze Gunther i Murphy twierdzą, że kawa pomaga przedłużyć życie. Badanie to przeprowadzono w kilku krajach, a wynik był zawsze taki sam, jeśli chodzi o osoby pijące kawę, które żyły znacznie dłużej.

A jak często pijesz kawę? Czy zauważyłeś jakieś zmiany, gdy przestałeś go regularnie pić? Czekamy na Twoją opinię w komentarzach!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: