8 zdrowych nawyków, które ułatwią rezygnację z niezdrowej żywności i szybsze schudnięcie

Nawyki żywieniowe odgrywają ważną rolę w życiu ludzi. Co więcej, w wielu przypadkach decydują one nie tylko o samopoczuciu i wyglądzie człowieka, ale także o jego zachowaniu. Wielu nie zauważa żadnych cech zachowań związanych z jedzeniem. Tymczasem zdecydowana większość ludzi ma złe nawyki. Jak je zidentyfikować i jak je wymienić?

Jaki jest mechanizm kształtowania się nawyków żywieniowych człowieka?

Istnieje opinia, że ​​nawyki smakowe człowieka kształtują się na długo przed jego narodzinami. Na ich wygląd szczególnie wpływa odżywianie matki w czasie ciąży. Podobno, według różnych badań, dzieci spożywają pokarmy, które w tym okresie regularnie spożywała kobieta o znacznie większym apetycie. Nie powinniśmy jednak zapominać, że wiele dzieci ma tendencję do kopiowania nawyków swoich rodziców, w tym jedzenia. Dlatego, aby zaszczepić dziecku miłość do zdrowej żywności, należy dawać mu właściwy przykład, stosując ją z całą rodziną.

Zaobserwowano również, że niemowlęta odmawiają gorzkiego jedzenia i lubią słodkie potrawy. Takie upodobania smakowe wynikają z przebiegu ewolucji: w starożytności słodka żywność gwarantowała człowiekowi zaopatrzenie w energię, a gorycz wskazywała na niebezpieczeństwo. Dlatego współczesny człowiek odczuwa zwiększone pragnienie słodyczy.

Nie zapominaj, że nawyki smakowe mogą się radykalnie zmienić wraz z wiekiem. Wielu na przykład budzi miłość do gorzkiej rukoli, grejpfruta czy gorzkiej czekolady.

Ponadto preferencje żywieniowe mogą być związane z wydarzeniami z przeszłości danej osoby. Mogą pomóc utrwalić zarówno dobre, jak i złe nawyki. Naukowcy identyfikują następujące czynniki wpływające na zachowania żywieniowe:

  • negatywne (są nieprzyjemne skojarzenia z produktem z przeszłości);
  • klasyczny (wygląd, zapach i smak produktu wywołują pozytywne emocje dzięki miłym wspomnieniom);
  • operant (po posiłku pozytywne emocje utrwalają się np. pochwałami).

Szczególną rolę w kształtowaniu nawyków żywieniowych odgrywają takie cechy osobowości, jak poczucie niepokoju, strachu, pewien konserwatyzm lub odwrotnie, pragnienie eksperymentowania. Nie wykluczaj także wpływu tradycji kulturowych, religijnych i rodzinnych.

Złe nawyki żywieniowe do zaprzestania

Złe nawyki żywieniowe do zaprzestania

Początek roku to świetna okazja do porzucenia złych nawyków związanych z jedzeniem. Rzeczywiście, po przestrzeganiu wszystkich rytuałów pożegnania starego i spotkania nowego roku, pojawia się specyficzne wrażenie „zerowania” wszystkich liczników warunkowych. Dlatego człowiekowi łatwiej jest odbudować swoje zachowanie i zrezygnować ze szkodliwych nałogów żywieniowych, które wcześniej uniemożliwiały mu odchudzanie.

READ
Jak zrzucić tłuszcz z wewnętrznej strony uda: 3 sekrety i najlepsze ćwiczenia

Dietetycy przedstawili listę nawyków, z których należy zrezygnować w nowym roku.

Wiele osób ma nawyk „zagłuszania” stresu, zmęczenia i wszelkich doświadczeń, poprawiając w ten sposób swoje samopoczucie. Ponadto preferowane są słodkie potrawy, które mogą znacznie zwiększyć poziom glukozy we krwi. A metodyczne żucie jedzenia pomaga na chwilę odpędzić smutne myśli. Aby przerwać błędne koło „zajadania się stresem”, musisz przekierować energię w bardziej użytecznym kierunku. Na przykład idź na spacer, wykonaj nagromadzone prace domowe. Jeśli pragnienie jedzenia pozostaje nieodparte, możesz zjeść przekąskę ze zdrową żywnością: owocami, jagodami, orzechami.

Złe nawyki takie jak niejedzenie śniadania czy niejedzenie regularnie w ciągu dnia zakłócają pełne funkcjonowanie organizmu. W końcu pierwszy posiłek powinien naładować osobę energią na dobre pół dnia. Dodatkowo pełne śniadanie pozwoli utrzymać lekkie uczucie sytości do obiadu, co pozwoli uniknąć późniejszego przejadania się.

Wiele osób jest przyzwyczajonych do jedzenia prawie wszystkich potraw z chlebem. Tradycja ta ma dość przekonujące uzasadnienie – w czasach głodu był to tak tani produkt jak chleb, który dawał uczucie sytości. Jednak dieta współczesnego człowieka obfituje w tłuste i wysokokaloryczne potrawy, więc nie ma potrzeby spożywania dużej ilości chleba. Ale nadal nie warto całkowicie wyłączać tego produktu z diety. Dlatego dietetycy zalecają regularne spożywanie niewielkiej ilości chleba pełnoziarnistego.

Napoje z cukrem

Picie herbaty i kawy z cukrem to bezpośrednia droga do pojawienia się nadwagi. Rezygnując z tego nawyku, możesz łatwo pozbyć się kilku zbędnych kilogramów. Na początku napoje będą wydawać się bez smaku, ale po pewnym czasie kubki smakowe zostaną odnowione, a potrzeba dosładzania zniknie.

Obowiązkowy deser po posiłku

Wiele osób nie wyobraża sobie obiadu czy kolacji bez jakiegoś deseru „na deser”. Tym samym znacznie zwiększają całkowitą kaloryczność spożywanego pokarmu. Jednak taki zły nawyk może zagrać kiepski żart nie tylko na figurze, ale także na zdrowiu ludzkim.

Jakie zdrowe nawyki żywieniowe pomogą Ci schudnąć?

Jakie zdrowe nawyki żywieniowe pomogą Ci schudnąć?

Możesz przejść na właściwe odżywianie i ułatwić proces odchudzania za pomocą prostych działań, dzięki którym możesz zmienić styl życia danej osoby na lepsze. Dlatego dietetycy zdecydowanie zalecają kultywowanie następujących dobrych nawyków.

READ
Jak pozbyć się nadmiaru tłuszczu z brzucha: 7 prostych i skutecznych sposobów

Przestrzegaj prawidłowego schematu picia

Eksperci żywienia zalecają picie co najmniej 1,5 litra wody dziennie. Kwota ta nie obejmuje herbat, kompotów ani soków. Tylko woda. Aby regulować ilość wypijanych płynów, zaleca się prowadzenie pisemnej ewidencji wszystkich spożywanych dziennie napojów.

Jedz wystarczająco dużo warzyw i owoców

Oczywiście zimą w naszych szerokościach geograficznych dość trudno jest znaleźć świeże sezonowe owoce czy warzywa. Jednak wystarczające spożycie pokarmów roślinnych jest kluczem do dobrego zdrowia i dobrego samopoczucia. Dlatego zaleca się spożywanie świeżych, gotowanych lub duszonych warzyw do każdego posiłku, a także podjadanie 1-2 owoców w ciągu dnia.

Zwróć uwagę na wartość odżywczą i skład żywności

Aby dokładnie wiedzieć, ile białek, tłuszczów i węglowodanów znajduje się w żywności, należy dokładnie przestudiować etykiety gotowych produktów lub zapoznać się z tabelami wartości odżywczych różnych grup żywności. Ważne jest, aby nauczyć się zwracać uwagę na wybory żywieniowe. Wtedy będą kupowane mniej szkodliwe produkty, a odżywianie stanie się ogólnie zdrowsze.

Nie jedz w nocy

Aby utrwalić te zdrowe nawyki, konieczne jest zorganizowanie zbilansowanej diety, która nie pozwala na długie przerwy między posiłkami. W takim przypadku chęć „jedzenia w nocy” zniknie sama, a lekka kolacja wystarczy dla osoby.

Oczywiście nie jest łatwo zrezygnować z długotrwałych nawyków żywieniowych. Jednak wyznaczając sobie cel i konsekwentnie go przestrzegając, całkiem możliwe jest osiągnięcie pozytywnego wyniku w żywieniu. Nie ma potrzeby się spieszyć, może być potrzebny okres przejściowy.

W takim przypadku staraj się dokładnie spisywać spożywane pokarmy, a następnie analizuj wpisy w swoim pamiętniku dotyczące prawidłowego odżywiania. Zobaczysz, co powstrzymuje Cię przed utratą wagi, upewnisz się, ile niepotrzebnych, a co najważniejsze szkodliwych pokarmów spożywasz, a z których po prostu musisz zrezygnować, aby jedzenie stało się zdrowe i zdrowe. Ponadto takie zapisy pozwolą Ci obliczyć ilość spożywanych kalorii, tłuszczów, węglowodanów i białek, co doprowadzi do racjonalizacji diety w oparciu o Twoje potrzeby. Stopniowo, przestrzegając zasad, sam nie zauważysz, jak zaczniesz prawidłowo jeść.

Przydatna rada: Jedz małe posiłki. Większość dietetyków uważa, że ​​jest to najlepsza metoda na odchudzanie bez stresu. Według dietetyków – zmniejszając wielkość porcji, osoby z nadwagą były w stanie ograniczyć przyjmowane pokarmy o prawie 300 kcal dziennie i jednocześnie stracić 500 gramów. w ciągu 2 tygodni. To około 13 kilogramów rocznie.

READ
Dla zdrowia i witalności: żywe witaminy, których każdy potrzebuje

Przechodząc na prawidłowe odżywianie, bez względu na to, jak nieprzyjemnie tego doświadczasz, musisz pamiętać, że pomoże to zbliżyć sylwetkę do idealnych parametrów, sprawić, że Twoje ciało będzie zdrowe i silne, poprawisz wygląd, sprawisz, że będziesz bardziej energiczny i wesoły, oszczędzisz czas . A w końcu pomoże przedłużyć Twoje życie, uczynić je aktywnym i bogatym.

Mówiąc o prawidłowym odżywianiu odchudzającym, nie sposób nie wspomnieć o dietach. Musisz zrozumieć, że chociaż obiecują szybką utratę wagi i gwałtowną utratę kilogramów, a czasami to prawda, musisz tylko pamiętać, że nie jest to spowodowane tłuszczem, ale przede wszystkim wodą, która odchodzi. A w przypadku zakończenia diety wszystkie kilogramy szybko wrócą. Oznacza to, że nie będzie to pożądana utrata wagi. A niedobór diety podczas jej stosowania nie pozwoli organizmowi otrzymać wielu substancji niezbędnych do normalnego funkcjonowania.

Pamiętaj, że prawidłowe odżywianie to nie dieta. To ciągłe działanie, a właściwie styl życia. Możesz i powinieneś jeść smacznie, różnorodnie, zdrowo, zachowując przy tym sylwetkę i zdrowie. Aby to zrobić, bardzo ważna jest umiejętność prawidłowego skomponowania menu na odchudzanie.

Jak zrobić menu na tydzień dla prawidłowego odżywiania

Piramida żywieniowa

Postawiwszy sobie za zadanie właściwe odżywianie, aby szybko i skutecznie schudnąć, należy pamiętać, że bez planowania żywieniowego trudno będzie się obejść. Jest to ważne nie tylko w celu racjonalnego rozłożenia spożycia niezbędnych pierwiastków w organizmie, ale także dlatego, że zaplanowanie dietetycznego menu na odchudzanie pozwoli zaoszczędzić czas, pieniądze i tylko miejsce w lodówce.

Przydatna rada: Nie idź na zakupy spożywcze głodny. Kiedy przychodzisz do supermarketu głodny, bardzo trudno jest uniknąć pokusy zakupu różnych smakołyków. Staraj się trzymać na obrzeżach parkietu – z reguły znajdują się tam warzywa i owoce, podczas gdy na środku sklepu znajdują się lady z wszelkiego rodzaju pysznymi wrogami Twojej idealnej sylwetki.

Po namalowaniu na papierze przybliżonego menu na tydzień dla prawidłowego odżywiania można dokładnie dobrać dania w taki sposób, aby śniadanie stanowiło 2/3 dziennego spożycia węglowodanów, 1/3 białka i 1/5 tłuszczów, obiad składał się z połączonych produktów, a na obiad przygotować lekkie, ale obfite posiłki. Ponadto, kierując się zasadami prawidłowego żywienia, pomiędzy tymi tradycyjnymi posiłkami – śniadaniem, obiadem i kolacją, wskazane jest spożywanie drobnych przekąsek z bakalii, orzechów, świeżych owoców, twarogu, kanapek.

READ
Opinia dietetyków: 7 najczęstszych błędów osób, które chcą schudnąć! Nie rób tego w ten sposób!

Jaka powinna być właściwa dieta na odchudzanie

Właściwe produkty żywieniowe

Należy od razu zauważyć, że nie ma uniwersalnych przepisów na prawidłowe odżywianie – każda osoba jest indywidualna, z własnymi skłonnościami i cechami ciała. Niemniej jednak naukowcy wydedukowali podstawowe zasady prawidłowego odżywiania w celu utraty wagi, a praktyka wykazała ich skuteczność, przynajmniej w większości przypadków. Te podstawowe zasady zdrowego i prawidłowego odżywiania w celu skutecznego odchudzania obejmują:

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Trendy w modzie
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: